Het Bazuinenfeest, een geheimenis?
Zet de najaarsfeesten 2014-2018 alvast in je agenda, zie onderin deze nieuwsbrief!
Gods najaarsfeesten zijn in aantocht en het eerstvolgende feest is het Bazuinenfeest. Als de maan inderdaad woensdag avond in Israël zichtbaar is, start het Bazuinenfeest. Op het eerste gezicht lijkt er maar weinig in de Bijbel te worden uitgelegd over deze dag van het “wakkermakende bazuingeschal” en misschien zal het altijd een mysterieuze dag blijven voor de wereld om ons heen. Maar wat een dag zal het zijn als de hemelse Bruidegom op deze kalenderdag komt voor Zijn Bruid. Dit artikel verschijnt vrijdag a.s. in het Zoeklicht magazine.
In Wake Up! gaan we uitgebreid in op drie voorjaarsfeesten, die bestaan uit Pesach, Ongezuurde Broden, Eerstelingen. Deze feesten vinden plaats in de eerste maand (Nisan) op de Hebreeuwse Kalender die God instelde rond de uittocht uit Egypte. Met deze feesten wilde God aanwijzingen geven en ze waren dan ook repetities voor toekomstige gebeurtenissen. Inmiddels weten we dat deze feesten niet alleen Christus al in het Oude Testament centraal stelden, maar dat Jezus Christus bij zijn komst naar deze wereld die voorjaarsfeesten ook van hun werkelijke betekenis voorzag. Hij vervulde op hun kalenderdagen – de feesten die God had ingesteld, precies op de dag en op het uur. Het Pinksterfeest dat volgt op de voorjaarsfeesten vormt een soort overbrugging, net als de middelste arm van de menora, die staat tussen de drie buitenste armen aan weerszijden. Dat Pinksterfeest werd eveneens vervuld toen Gods Geest het met Israël door Jeremia al aangekondigde Vernieuwde Verbond bekrachtigde door Zijn Geest te zenden om de Wet van Christus op de harten van mensen te schrijven. Dat pinksterfeest was niet zozeer de start van Gods Gemeente, maar het was het moment waarop Gods Gemeente pas echt „uit de verf” kon komen door het Verbond dat God opnieuw met de mensen had gesloten door Jezus Christus
Maar na dat Pinksterfeest in Jeruzalem werden de najaarsfeesten tot nu toe nog niet vervuld. Geloven wij dat God, die Zijn reddingspatroon voor de mensen heeft aangebracht, ook nu Zijn Woord zal houden en deze najaarsfeesten in Zijn Zoon precies zal vervullen als het moment daar is ?
Het eerstvolgende feest dat op Zijn vervulling wacht is het Bazuinenfeest, dat plaatsvindt op de 1e van de maand Tisjri, de zevende maand in Israël, maar in ons najaar. Dit feest kan pas goed begrepen worden in samenhang met de daaropvolgende Grote Verzoendag (Tisjri 10) en het Loofhuttenfeest (Tisjri 15). God plaatste deze feesten na elkaar om ons het vervolgpatroon van Zijn Reddingsplan te laten zien. Want waar de voorjaarsfeesten in het teken staan van de eerste komst van Jezus Christus, staan de najaarsfeesten in het teken van Wederkomst van Jezus Christus aan het eind van de voor onze wereld gestelde periode, dat aan het Vrederijk voorafgaat.
We draaien de volgorde even om: het Loofhuttenfeest is het laatste najaarsfeest. Op dat moment is de hele oogst in Israel binnen (een mooi schaduwbeeld !). Het Loofhuttenfeest staat in het teken van de periode dat Jezus Christus op aarde Zijn regering zal vestigen. Hij zal weer onder de mensen verblijven als Koning der Koningen. Die gebeurtenis wordt voorafgegaan door Zijn Wederkomst op de Olijfberg en die Wederkomst wordt vooruitgeschaduwd door de Grote Verzoendag, omdat de werkelijke „Grootste” Verzoendag het toekomstige moment is dat de hemelse Hogepriester het hemelse Heiligdom zal verlaten en elk oog Hem zal zien.
Van oudsher werd het Bazuinenfeest gevierd op het moment dat de nieuwe Maan aan de hemel verscheen, want dat is de eerste dag van de maan(d). In het najaar is dit in Israel een heel klein streepje dat maar kort boven de horizon verschijnt, waarna het weer verdwijnt. In Israel bestond er geen vastgestelde kalender, maar een maandkalender die was ingesteld op de Maan. Als de maan enkele dagen niet meer zichtbaar was, moest men de hemel goed observeren om tijdig vast te stellen wanneer dit kleine streepje van de maan opnieuw zichtbaar werd. Niemand wist dus “de dag of het uur” waarop het Bazuinenfeest zou beginnen. Zodra de maan opnieuw zichtbaar werd moesten meerdere getuigen dit melden aan het Sanhedrin die dan de dag van het wakkermakende bazuingeschal (“Yom Teroea”) uitriep, waarna het nieuws in heel Israel bekend gemaakt werd. Het was overigens ook direct nieuwjaarsdag op de burgerlijke kalender. In het huidige Israel wordt deze dag dan ook vooral als Nieuwjaarsdag (“Rosh HasHana”) gevierd, maar op de religieuze kalender is het dan Bazuinenfeest en het begin van de 7e maand.
Dit Bazuinenfeest blijft nog altijd een soort geheimenis, omdat God in Leviticus instrueert dat dit een gedenkdag is die door bazuingeschal wordt aangekondigd, een dag van rust waarop een vuuroffer wordt aangeboden aan de Here. De gelovigen dragen meestal witte kleding die zij al klaar hadden hangen voor het moment dat deze dag werd uitgeroepen. Al het werk stopt.
Maar er zijn een aantal heel interessante aanknopingspunten; in het oude Israel wist men heel goed dat het Bazuingeschal een belangrijke betekenis had. Uit de vele betekenissen kwamen uiteindelijk 3 belangrijke Bijbelse thema’s naar voren die op het Bazuinenfeest een centrale plaats krijgen:
- De huwelijksplechtigheid van de Messias
- De opstanding van de doden
- De kroning van de Koning.
Volgens de traditie wordt op deze dag een reeks aan bazuinklanken geblazen, in een serie van 100 verschillende tonen [2]. De laatste toon op de shofar is een zeer langgerekte toon (de “Tekia Gedolah”), net zolang als de blazer het volhoudt. Deze Laatste Bazuin is kenmerkend voor het Bazuinenfeest, net als de Eerste Bazuin bij het Wekenfeest hoort en de Grote Bazuin bij de Wederkomst van Christus op Grote Verzoendag. De drie thema’s hiervoor werden door de Joden weliswaar met dit feest van de bazuinen verbonden, maar zij konden natuurlijk nog geen verband leggen met de informatie uit het ons bekende Nieuwe Testament. Maar zei God niet aan Daniël dat velen onderzoek zouden doen in de eindtijd en dat de kennis zou vermeerderen ? [3] Moge die tijd vandaag gekomen zijn, want veel wordt in deze laatste tijd bekend!
Paulus was apostel en daarnaast een zeer geleerde Jood die was opgeleid in de school van Gamaliël. In zijn bediening mocht Paulus meerdere geheimenissen uitleggen. Hij verbond niet voor niets de Laatste Bazuin aan een toekomstig moment van de opstanding van de doden die in Christus zijn gestorven[4]. We lezen er makkelijk over heen, maar dit is de dag waarop de opname van de Gemeente van Christus plaats zal vinden, voorafgaand aan Zijn Wederkomst en voorafgaand aan de start van het Vrederijk.
Hoewel de volgorde van de najaarsfeesten een onweerlegbaar duidelijk patroon van Gods vaststaande kalender laat zien, is er ook nog een ander aanknopingspunt. Want ook het Joodse huwelijksritueel laat een overeenkomend patroon zien. Als de aanstaande bruidegom en de bruid de ketoeba-akte hebben gesloten (zie hoofdstuk 6 van Wake Up!) en dus een eerste verbond met elkaar zijn aangegaan, verlaat de bruidegom de bruid voor een periode van 1-2 jaar om in het huis van zijn vader een bruidskamer in te richten en ook het huis voor de bruid en de bruidegom gereed te maken. Net zoals er (in Israel) na het Pinksterfeest een lange droge periode is tot aan de najaarsfeesten, zo ziet de bruid ook haar bruidegom niet voor een lange periode. Toch zijn ze al aan elkaar verbonden door de ketoeba, de gesloten verbondsakte. Maar als de bruidskamer en het toekomstig huis af is, komt de bruidegom terug om de bruid te halen. Dat gebeurt altijd in de avond, zodat bruid en bruidegom nog voor middernacht terug kunnen zijn in het huis van de vader van de bruidegom, waar de huwelijksplechtigheid voltrokken wordt en het huwelijksverbond definitief gesloten wordt.
De bruidegom haalt de bruid op in een soort draagkoets, zodat haar voeten de grond niet meer raken totdat zij op de plaats van de bruiloft is aangekomen. De bruid weet niet precies wanneer de bruidegom zal terugkomen om haar te halen, maar naarmate de periode voorbijgaat zorgt zij dat haar bruiloftskleed klaar hangt en dat de olielamp in haar raam brandend blijft. Zij is waakzaam en bovendien selecteert zij 10 van haar beste ongetrouwde vriendinnen om aan de kant van de weg de bruidegom op te wachten met lichtfakkels of olielampen. Er was immers geen openbare verlichting. Voorafgaand aan de komst van de bruidegom klinkt dan ook een langgerekte bazuin en vanaf dat moment gaat het heel erg snel. De bruidegom is met zijn stoet in aantocht en zal de bruid meenemen. Dit is de eerste gelegenheid dat de bruid na lange tijd de bruidegom weer ziet, net zoals het Bazuinenfeest het eerstvolgende feest is dat vervuld zal worden na het Pinksterfeest. Laten we waken en bidden en Hem verwachten!
Voor wie dit Bazuinenfeest in zijn aardse agenda wil zetten :
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Start van * | |||||
Bazuinenfeest | 25 Sept. | 14 Sept. | 3 Okt. | 21 Sept. | 10 Sept. |
Grote Verzoendag | 4 Okt. | 23 Sept. | 12 Okt. | 30 Sept | 19 Sept. |
Loofhuttenfeest | 9 Okt. | 28 Sept. | 17 Okt. | 5 Okt. | 24 Sept. |
* Let wel dat de start van het Bazuinenfeest officieel op de Gregoriaanse kalender is vastgezet, maar op Gods Kalender dus afhankelijk is van het zichtbaar worden van de vernieuwde maan. Dit heeft ook invloed op de eigenlijke startdatum van de volgende feesten. De dag begint altijd op de avond voorafgaand aan de kalenderdag. We benadrukken hier niet de dag maar vooral het patroon, omdat in sommige jaren op de huidige Joodse kalender het jaar ook wel eens een maand te vroeg is begonnen.
Emile-Andre Vanbeckevoort en Arno Lamm
[1] Hebr. 9:28
[2] Bij sommigen waren het 40 tonen, maar steeds klonk daar de Laatste Bazuin.
[3] Zie Dan. 12:4.
[4] 1 Cor 15:51